Seriespelets betydelse?

Jag har hört så mycket olika skäl till att inte spela seriespel. Jag kan dock inte förlika mig med nåt av dom. Det betyder ju inte att jag har rätt och andra fel. Men min syn och känsla om och kring seriespelet ser ut typ såhär.

För mig är seriespelets betydelse hela grunden till klubbverksamhetens existens.

För mig handlar det inte om hur seriespelet ser ut, eller vart det spelas, eller om jag spelat det tusen gånger.

För mig handlar det om en klubb och lagresa. För mig handlar det om att umgås, kämpa, skratta, gråta, vilja någonting ihop med andra som har samma märke på bröstet som mig. Detta lagspel, denna klump av vilja där du ska tillföra eller ta bort sådant som inte gynnar gruppen så det totala slutresultatet blir så ultimat som det bara går.

Det är det som är grejen för mig, den upplevelsen vare sig den är positiv eller negativ. Dom känslostormarna, att lägga sina känslor och vilja på bordet ihop med andra helt öppet och sen försvara det mot hela övriga världen.

Kommer man dit så spelar det ingen roll om det spelas i Lindome, Åstorp eller Stockholm. Om jag reser 3 eller 6 timmar kvittar för mig. Det är bara en liten del av det totala en seriespelshelg ska ge och ger.

För mig är det lite som för lagspelare som inte kan sluta bara för dom älskar det så mycket. Som typ Lidström, Henke Larsson, Henke Lundqvist, Anders Svensson, Bourqe, Jagr och många många fler som man i princip fick bära av planen till sist. Några av dom är igång idag till och med. Det spelar lixom ingen roll hur många matcher eller seriestarter man varit med om, kärleken att tillsammans med dom andra med samma färger, samma märke på tröjan nå gemensamma mål och drömmar är så stor så fokusen på mil eller det tråkiga emellan inte finns för mig.

Dit måste vi nå med seriespelet för Petanque. För många är det så men för en hel del är det inte så. Når vi dit så kommer vi att utvecklas i en högre och bättre fart. Allting i det arbetet kommer att starta med oss själva. Vilken attityd och syn ska jag ha på seriespelet? Vad ska jag fokusera på gällande seriespelet?

Jag fokuserar på att ge och ta i laget, att vara i den bubblan dels spelmässigt men även i det andra. Det på kvällen, middagen, en kall bärs och efteranalys. Berättandet, att lära känna någon djupare, att ge av sig själv till någon annan och få tillbaka en dos av den andres livsresa. Skratten, pikarna, segrarna. Att arbeta upp en nivå där vi känner stolthet för varann och det märket vi bär.

Jag är väldigt mycket en klubb och lagmänniska. För mig är det stort att representera klubben i alla sammanhang, för jag har bestämt att det är så och ska vara så i min världsbild. Jag strävar efter att få känna stolthet när klubben kallar för att jag ska få chansen att vara med och bidra, spel och lagmässigt. Jag bokar in seriespelet i kalendern och sen prioriterar jag det stenhårt. Det enda som kan komma emellan är i princip personlig sjukdom eller på närstående. Jag har varit sån i alla idrotter. Trotts att jag startade upp min 18:e innebandysäsong så gjorde jag det med glädje.

För mig är det en gåta att inte alla känner såhär. Det vore det bästa för Svensk Boule om alla verkligen var på plats för att utveckla, utmana och trigga varann. Att vinna Elitserien var bland det roligaste jag gjort. Det vill jag göra igen, hur kan man inte vilja vara bäst på det man älskar? Hur kan man inte vilja hänga med dom som strider för detsamma som en själv? Jag fick äran och glädjen att vara med förra året och vinna. Jag lirar nu med en del spelare som inte vunnit Elitserien. Jag vill ju såklart att dom ska få uppleva det.

Jag förstår argumenten jag hör från olika håll i olika delar av Sverige. Dom väger tungt om man fokuserar på dom. Därför är min vädjan till Svenska Boulespelare, fokusera om, fokusera på alla plusvärden, för dom är många. Dom blir ännu fler om vi bestämmer oss för det. Vi måste gemensamt visa och säga att vår produkt är värd att slåss för.

Fokusera på utbytet med lagkamraterna, fokusera på att göra laget och klubben så bra som möjligt i alla dom tillfällen som bjuds. Prioritera och leverera. Lets make seriespelet great again!

Jag tycker det saknas 20% för den maxkvalitet tex Elitserien skulle kunna hålla.

Det är en knut vi bör lösa. Jag tycker förbundet försöker, man har infört prispengar, man har infört direktuppflyt och direktnedflytt för dom bästa och sämsta.

Försöker klubbarna? Sker uttagningar på konkurrensbasis? Trycker man på vikten av det, finns det uttalade mål? Har man krav på ”representationslaget”?  Är seriespelets utgång av vikt för styrelserummets deltagare?

Försöker spelarna? Prioriterar och fokuserar vi på denna klubbstyrda agenda?

Sisådär kan ja tycka. Jag tycker nog förbundet gör det bättre än både klubbarna och spelarna i just denna fråga. Ja, det finns dom klubbar där alla brinner för detta men fler där inte alla gör det.

Jag tror att vi kan och bör nå en förändring. Allting blir vad man gör det till. Ska en fest bli bra så handlar det inte om vart och hur man arrangerar den. Om alla kommer med inställningen att det ska bli kul och ger järnet så blir det förmodligen den bästa festen ever. Kommer däremot folk med en attityd som säger att festa suger så blir det knappast episkt.

Så tror jag. Vad tror ni?

 

Nej, nej. Det handlar inte om att jag tycker några gör fel. Det handlar om att höja värdet och synen på ett av våra flaggskepp så vi faktiskt kan utvecklas via just en sån sak som Seriespelet. Då Svenska Cupens status finns där pga Europacup platsen så kanske Elitserievinnaren och SC vinnaren ska mötas och spela om Europacup platsen? Kanske är svårt då det spelas i olika former men kanske att Elitserievinnaren är klar för slutspelet i SC eller nåt? Ett ytterligare försök från förbundet att få alla dom bästa att faktiskt vilja vara där. Alla idéer och försök till att höja statusen på något så grundläggande som seriespelet är av vikt. Det skulle gynna Svensk Boule.

 

 

//RB

Majjo

Ronny!

Otroligt bra skrivet av dig tycker jag. På kornet och ganska exakt vad jag själv tycker. Det finns en kraft i det du skriver. Vet inte riktigt vad jag tyckte bäst om vad du skrev....kanske att inställningen har så stor betydelse. Tycker man att en fest inte är kul....ja, då blir den nog inte kul heller. Jämför med om man inte riktigt tror att man ska träffa, lägga in eller vinna matchen....då har man redan där minskat möjligheten att lyckas.

Vad tycker du att man skall göra konkret på klubbnivå för att komma dit du vill? Hur arbetar man upp det goda klimatet och tror på att lyckas?

Så en annan sak.....jag tycker att mycket av det du skrivit tidigare har varit riktigt bra....klarsynt på ngt sätt. Med spetsen på det som är bra/dåligt och så gillar jag att du bjuder på dig själv när du t. ex berättat om att livet påverkar boulen (lite skador, familjasaker etc) och att du kan berätta när det både gått bra för dig och när du misslyckats med ngt.

/Majjo - NOR

Svar: Tja Majjo. Ett aningen sent svar men som du vet så har det varit stökigt. Tack, försöker hålla det på en nivå som inte blir för journalistisk. För med det så tillkommer en del annat ansvar som jag inte vill ha.
Vad ska man göra?
Jag tror att man måste kopiera andra idrotter som klarat av att växa och höja intresset både internt och externt. I Boule är det mycket kompis som gäller, det är trevligt men rent idrottsligt inte så framgångsrikt.

Men tack för berömmet, vi syns väl i Linköping?

/RB
Boulebloggen

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress